maandag 22 oktober 2012

kerstballen van katoen

Ja, ja, onze lieve Sinterklaas moet nog komen; ik weet het. Maar je kunt niet vroeg genoeg aan kerstballen beginnen :). Ik was voor de beurs in september al in kerststemming (en dan moet je weten dat ik geen kerstfan ben!). Kippers verkoopt een fantastische ongebleekte katoen waarmee je heel leuk kerstballen kan maken op een supermakkelijke manier. Ik gebruik het katoen heel veel voor van alles en nog wat.
 
 
Je hebt nodig een styroporbal en een stuk katoen. Het katoen scheur je (niet knippen) in stroken van 1 tot 1,5 cm. De bal smeer je in met Chemage en nu plak je de stroken kruislings op de bal. Ik heb in de bovenkant van de bal een klein oogje geplakt en hier een strookje kant doorheen als ophanging. Heel makkelijk en heel leuk!
 
De bal rechtsboven in heb ik als volgt gemaakt: teken met een verdwijnpen een rondje op katoen, stempel een kerstafbeelding (rond), zigzag langs de verdwijnpen en knip de stof langs de zigzagrand uit. Teken met een verdwijnpen een grotere cirkel op een lapje katoen en knip dit ruim uit. Naai nu het kleine rondje op dit lapje (in het midden). Leg een 2e lapje achter dit geheel en zigzag langs de getekende lijn. Laat een stukje open. Vul de bal, knip langs het zigzagstiksel de stof weg, laat bij de opening iets meer stof over. Naai nu de opening dicht en knip de overtollige stof weg. Lintje eraan om op te hangen en nog een kerstbal klaar!
Het NOEL ornament van MDF is ook bij Kippers te koop. Is het niet allemaal een beetje Jeanne d'Arc stijl? In ieder geval landelijk en daar houd ik van. Op de site van Kippers kun je de laatste Inspiratie downloaden met de nieuwste artikelen en nog veel meer mooie voorbeelden.
Lieve groetjes, Gepke
 
 
 

1 opmerking:

  1. Lieve Gepke,
    Ik vind het een prachtige creatie geworden! Volg ook trouw je foto's op facebook! Je bent goed bezig! Heerlijk om nog weer een opleiding te doen!
    Ik kijk al weer uit naar het niuewe Rosa Dotjes papier!
    Lieve groetjes, Jen.

    BeantwoordenVerwijderen